Als je kind vermoeid van school komt, laat je hem het best een kort dutje doen zodat hij niet oververmoeid is bij bedtijd

FOUT 

Als je kind nog steeds dut en je hebt de mogelijkheid (zelf, via een crèche of via de grootouders) om je kind halve dagen te sturen of af en toe halve dagen te sturen dan is dit een optie waarvoor je kan kiezen. Naar school gaan is een grote stap en véél kinderen zijn extra vermoeid deze dagen. Maak dan over enkele weken de overstap naar 2 volle dagen en vervolgens 4 volle dagen. Zo kan je kind geleidelijk aan wennen aan de nieuwe realiteit. Heb je die optie niet, want je kan nu eenmaal niet altijd alles geregeld krijgen (don’t we know), dan kan je met een vroege bedtijd ook inspelen op de slaapnoden van je kind. Bouw de middagdut geleidelijk aan af (zie onze post op instagram) en laat je kind de woensdag en in het weekend zijn dutjes doen. Kies op de schooldagen voor een vroege bedtijd. Dit is dan ook onze voornaamste tip: laat je kind niet bijslapen meteen nadat hij thuiskomt van school maar kies voor een vroege bedtijd. En nee, hoe raar het ook aanvoelt, 18 uur of 18.15 uur is in het begin niet te vroeg, zelfs niet bij een vroege vogel!  

Als je kind meteen na de schooldag kan bijslapen, zal hij nieuwe energie opdoen waardoor hij bij bedtijd mogelijks niet moe genoeg zal zijn om vlot in te slapen, maar die powernap was geen herstellende slaap. Op deze leeftijd is de nachtslaap prioritair en we willen niet dat deze in het gedrang komt, want daar knapt je kind het meest van op! Wees dus even creatief en entertain je kind wat extra om hem wakker te houden. Doet je kind een korte dut na school en verloopt de nacht verder goed? Dan mag je het wel toelaten natuurlijk. Niet elk kind is even gevoelig bij bedtijd, bij sommige kinderen kan een beetje dagslaap de hele avond bemoeilijken terwijl het bij andere kinderen minder uitmaakt.

Véél succes,
Fijne groeten,
Anoek & Lien

Klik hier om rechtstreeks naar onze gratis downloads te gaan.

X
0
    0
    Je winkelwagen
    Je winkelwagen is leeg