Hoewel iedereen die voorleest vooral zijn eigen stijl heeft, is er onderzoek dat aantoont dat mama en papa’s anders voorlezen 

JUIST

Verhalen vertellen doe je het best zo vroeg mogelijk.  

Dat voorlezen niets dan voordelen heeft, is alom bekend. We deden er bij SHIFT al eens een themaweek over. We brengen dit thema naar voor, niet alleen omdat wij dat vinden, maar eveneens omdat verscheidene onderzoeken aantonen dat voorlezen een positieve invloed heeft op de taalontwikkeling, de woordenschat, het inlevingsvermogen, het concentratievermogen, de fantasieontwikkeling, de leesvaardigheden, … van je kind 

En … je kan er niet vroeg genoeg mee starten. Voor de hele kleintjes bestaan er boeken met zwart-wit of zeer contrasterende prenten. Dat zorgt ervoor dat je mini zich probeert te concentreren, hij hoort/leert (nieuwe) taal, krijgt (complexe) zinnen te horen, … . Je zal zien dat een baby enthousiast kan reageren op dergelijke boekjes. Soms zelf zo gefascineerd dat zijn ogen alle kanten opgaan. 

Voorlezen, hoe doe je dat? 

Er bestaat niet 1 goede manier om voor te lezen. Je kan een boek letterlijk voorlezen, je kan het verhaal in je eigen woorden vertellen, verschillende stemmetjes gebruiken, bijvragen stellen, lang stilstaan bij de prenten, je kind zelf iets laten vertellen, … Er zijn zoveel verschillende stijlen waarbij wij vooral aanraden om het aan te pakken op een manier waarbij jij helemaal op je gemak bent als je voorleest. Het is een intiem moment waar je rust bij elkaar kan vinden en toch helemaal los kan gaan. 

En nu over de papa’s 

We lichten een wetenschappelijk onderzoek* toe dat iets zegt over de rol van een mama & papa tijdens het voorlezen. Het voorlezen wordt door een papa anders benaderd dan een mama, beide hebben hun waarde. In deze stelling lichten we de rol van de papa iets meer toe aangezien het hun week is. Enkele conclusies uit het onderzoek: 

  • Voorlezen wordt vaker uitgevoerd door mama’s. Als een papa voorleest wordt het door kinderen als ‘specialer’ ervaren waardoor hun focus iets hoger ligt. 
  • Het is een meerwaarde om ruimte te laten om tot een fantasierijke discussie te komen & abstracte open vragen te stellen. Hierdoor moeten kinderen hun hersenen anders gebruiken wat cognitief uitdagender is & dit zorgt voor een betere taalontwikkeling. Het onderzoek toont aan dat papa’s dit meer van nature uit doen. Vb: ‘hoeveel appels zie je’ versus ‘hé zie je die appel, weet je nog die keer dat ik een appel liet vallen’ 

We willen het onderzoek toch ook even nuanceren. We halen hier een aantal keynotes uit een breed onderzoek maar weet dat onderzoek altijd zijn beperkingen heeft:  

  • Deze studie had een specifieke doelgroep, je kan daarom de conclusies niet zomaar veralgemenen 
  • De verschillen in een groep (mama’s versus papa’s) zijn vaak groter dan de verschillen tussen groepen, dat werd al veelvuldig door genderstudies aangetoond 

*Duursma, Elisabeth. (2014). The effects of fathers’ and mothers’ reading to their children on language outcomes of children participating in Early Head Start in the United States. Fathering A Journal of Theory Research and Practice about Men as Fathers. 12. 283-303. 10.3149/fth.1203.283.

De belangrijkste take-away is: 

Dat het voornamelijk het voorlezen is dat belangrijk is, of het nu mama of papa is. Als de ene ouder graag het verhaal volgt, dan leert je kind om mee te volgen en verhalen of woorden te memoriseren. Maar ook een andere ouder die volledig over the top meegaat in de fantasie van je kleine is een meerwaarde. Het fantaseren, uitbeelden en gek doen is vaak iets waar papa’s zelf ook veel plezier aan beleven en dat is dus een win-win. Daarmee willen we niet zeggen dat de ene ouder moet fantaseren en de andere niet. Of dat de papa’s alleen maar gek kunnen doen. Nee, we willen gewoon benadrukken dat voorlezen altijd in iedere situatie voordelen met zich meebrengt. Zeker als je er vroeg mee start, zelfs al denk je dat je kind er niets aan heeft, niets is minder waar. Maar wie nu wat doet of wie nu gek doet of niet, zorg vooral dat je er zelf plezier aan hebt want dat voelt je kind.  

Ben je zelf geen verhalenverteller? Kijk dan of er iemand in je netwerk dit wel is en vraag om dit eens met je kind te doen. Of kijk eens in de bib, want daar worden vaak voorleesnamiddag georganiseerd. Dan komen kinderen samen om zich in de wereld van de boeken te wentelen. 

Lees ze,
Anoek & Lien

Klik hier om rechtstreeks naar onze gratis downloads te gaan.

X
0
    0
    Je winkelwagen
    Je winkelwagen is leeg